GHFS sabelträning

Ordinarie träningstillfällen är på lördagar 11:30-13:30.

För tillfället ligger klubben i förhandling med ny hyresvärd men förhoppningsvis kan vi snart köra ovanstående schema igen i vår nya lokal. Just nu kör vi endast lördagar på Katrinelundsgymnasiet.

Som alltid finns det en minimal men dock risk att enstaka träningar kan ställas in, så håll koll på forum och Facebook, och ge mig gärna ert telefonnummer så kan jag även lägga till er på min SMS-utskickslista.

Huvudtränare och kursansvarig är Andreas Engström (0734-407901, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. ), assisterande tränare Johan Norberg.

Är man intresserad av att börja träna är det bra att kontakta huvudtränare först. Vi har löpande intagning under året så det går bra att börja i princip när som helst. Vi accepterar elever på 16 år och uppåt, omyndiga med målsmans tillstånd (ta gärna med målsman så de får titta på första träningen). Man kan träna två gånger gratis innan man bestämmer sig för om man ska fortsätta. Se http://www.ghfs.se/info/priser för information om tränings- och medlemsavgifter.

Elever behöver till en början endast ha vanlig träningsutrustning med sig, efter ett tag förväntas man införskaffa fäktmask, handskar och andra skydd som kan krävas, samt förstås så småningom en träningssabel. I början finns låneutrustning och man får hjälp genom klubben att få tag i annan utrustning så billigt och bra som möjligt. Det rekommenderas att ha långbyxor och om man vill gärna även långärmat, för att minska risken för småsår. Sabelklingor kan få små vassa hack när de slår samman. Det går att träna barfota men skor rekommenderas definitivt. Dessa ska förstås ha icke-markerande sula, och gärna vara lätta och smidiga och (för att underlätta fotarbetet) inte med alltför grovt mönster eller tjock sula. Det kan också vara en bra idé att ha med ett par tunna handskar (t.ex. svetshandskar eller monteringshandskar är billiga och funktionella).

Det bör kanske påpekas att man måste acceptera att träningen kan ge upphov till en del blåmärken. Detta är en kontaktkampsport.

På sommaren händer det att vi tränar utomhus när vädret tillåter, i så fall går vi från lokalen vid lektionsstart till en gräsmatta i närheten.  

Träningen kan se lite olika ut men det generella upplägget är ungefär: 20 minuter uppvärmning och fysträning och enskilda huggövningar, 40 minuter teknikgenomgång och parövningar och avslutas med en timme fri kontrafäktning (sparring) för de elever som är tillräckligt avancerade. Proportionerna teknikdrill och kontrafäktning kan variera. De som ännu inte är säkra nog att öva fri kontrafäktning gör under denna del av passet mer begränsade varianter av kontrafäktning, upplagt som lite friare parövningar.

För ytterligare beskrivning av träningen läs gärna kursplanen på "Texter"-sidan.

youtube new_logo

histfenc